کلینیک سورنا | فیزیوتراپی مچ پا

فیزیوتراپی مچ پا

فیزیوتراپی سورنا | شکل 3

فیزیوتراپی مچ پا

مچ پا را شاید بتوان آسیب پذیرترین عضو بدن انسان نامید زیرا مجبور به تحمل وزن بدن است ،هر سال، حدود دو میلیون نفر توسط پزشک برای شکستگی و یا پیچ خوردگی در مچ پا درمان میشوند.

آسیب دیدگی به مچ پا می تواند خطر آسیب دیدگی مجدد را 40 تا 70 درصد افزایش دهد. به همین دلیل، تقویت و کشش مچ پس از آسیب دیدگی مهم است.

فیزیوتراپی مچ پا میتواند نقش بسیار مهمی در تسریع بهبودی شما داشته باشد ،هیچ کسی تمایل ندارد تا مدت های طولانی از انجام کارهای روزانه خود محروم شود.

از این رو در صورتی که به علت درد در ناحیه پا یا مچ پا به پزشک مراجعه کرده اید و فیزیوتراپی برای شما تجویز شده است حتما در ادامه همراه ما باشید.

فیزیوتراپی سورنا | شکل 12
فیزیوتراپی سورنا | شکل 8

نکات مهم در فیزیوتراپی مچ پا

فیزیوتراپی مچ پا باید به آرامی و توسط فیزیوتراپ حرفه ای انجام شود، قبل از شروع هرگونه تمرین مچ، حتما با پزشک یا فیزیوتراپی خود صحبت کنید.

به هیچ عنوان بدون هماهنگی با آن ها حرکات ورزشی سنگین را در منزل انجام ندهید، اجازه دهید تا پروسه درمان شما توسط افراد متخصص پیگیری شود.

به طور معمول، برنامه های توانبخشی مچ پا با تمرینات حرکتی که نیاز به تحمل وزن نیست شروع می شود.

برخی از تمرینات حرکتی عبارتند از :

دورسی فلکسیون، پلانتار فلکسیون، چرخش به سمت داخل یا اینورژن، اورژن یا چرخش به سمت بیرون و سپس با کمک فیزیوتراپ تمرینات با تحمل وزن ادامه پیدا میکند.

هرگز برای انجام حرکات سخت تر عجله نکنید، ممکن است در خود بهبودی کامل را احساس کنید اما نظر فیزیوتراپ ادامه دادن به پروسه درمان باشد.

در این شرایط حتما جلسات فیزیوتراپی را تا آخر شرکت کنید و با تکرار حرکات، مچ پای خود را تقویت کنید.

درمان اسپرین مچ پا با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی سورنا | شکل 4
فیزیوتراپی سورنا | شکل 9
فیزیوتراپی سورنا | شکل 12
اسپرین مچ پا (کشیدگی رباط های مچ پا)

یکی از شایع ترین صدمات ورزشی است. این عارضه بیشتر در ورزشکارانی مانند فوتبالیست ها و یا بسکتبالیست ها رخ میدهد.

کشیدگی رباط دارای درد نسبتا زیادی است که باید برای تسکین درد به دنبال مشاوره و توانبخشی باشید، فیزیوتراپی مچ پا یکی از روش های غیر تهاجمی است که برای کاهش درد و التهاب توصیه میشود.

مدت زمان درمان

در اکثر موارد طول دوره درمان بین دو تا هشت هفته است.

فیزیوتراپی سورنا | شکل 5

درمان پیچ خوردگی مچ پا با عمل جراحی یا فیزیوتراپی؟

پیچ خوردگی یکی از شایع ترین آسیب های وارده بر مچ پا است، واقعیت این است در این مورد نمیتوان برای همه افراد یک نسخه پیچید ،تصمیم گیری در این مورد نیاز به تخصص و دانش کافی دارد.

شما باید در مورد میزان درد خود با پزشک متخصص صحبت کنید تا او در مورد درمان با جراحی یا فیزیوتراپی مچ تصمیم بگیرد، هر چند در بیشتر موارد فیزیوتراپی بعد از عمل برای کمک به بهبودی کامل بیمار توسط پزشک توصیه میشود.

مزایای فیزیوتراپی مچ پا

فیزیوتراپی سورنا | شکل 10

هدف اصلی از انجام فیزیوتراپی مچ پا

کاهش درد و تورم . با توجه به شرایط بدنی بیمار و میزان آسیب وارده به مچ پا تعداد جلسات فیزیوتراپی تعیین میشود.

فیزیوتراپ ها با استفاده از حرکات اصلاحی و تمرینات ورزشی مرتب سبب بهبود حرکت مچ پا میشوند.

فیزیوتراپی مچ پا زمان بهبودی عارضه وارد شده را سرعت میبخشد.

فیزیوتراپ حرکات تقویتی و کششی را متناسب با وضعیت هر بیمار به او آموزش میدهد، انجام صحیح و منظم این تمرینات در بهبودی و کاهش درد مچ پا تاثیر چشم گیری خواهد داشت.

اما فراموش نکنید در صورتی که تمرینات خود را در منزل به اشتباه انجام دهید ممکن است آسیب بیشتری به مچ وارد کنید، از این رو درباره نحوه صحیح انجام حرکات با فیزیوتراپ خود گفتگو کنید.

اهداف فیزیوتراپی مچ پا

تسکین درد و التهاب به وجود آمده در مچ پا

بازیابی مجدد تعادل

توانایی انجام کارهای روزمره

تقویت عضلات ساق پا و استحکام مفاصل

افزایش دامنه حرکتی

علائم و نشانه ها

در صورت ایجاد شکستگی مچ پا، علائم بیمار شامل موارد زیر است:

درد، ورم، حساسیت و کبودی در مفصل قوزک
ناتوانی در حرکت دادن مچ پا با توجه به دامنه حرکت عادی آن
ناتوانی در تحمل وزن بر روی قوزک آسیب دیده. به هر حال، اگر می توانید وزن بدن خود را بر روی مچ پا تحمل کنید، این شرایط به معنی عدم ایجاد شکستگی در این ناحیه از بدن نیست.
در بعضی موارد، هنگام آسیب دیدگی احتمالاً صدا از محل مفصل شنیده می شود.
در موارد ایجاد شکستگی باز، نقص شدید ظاهری مچ پا به همراه بخش هایی از استخوان شکسته را می توان از روی پوست محل ایجاد شکستگی مشاهده کرد.

ورزش و حرکت های اصلاحی

ورزش و حرکت های اصلاحی قابل استفاده برای کاهش علایم شکستگی مچ پا به شرح زیر هستند:

تمرین کشش حوله :

بر روی یک سطح سخت نشسته و پای آسیب دیده خود را در جلوی بدن صاف نمایید. یک حوله را به اطراف انگشتان پا و بخش کروی کف پا پیچانده و حوله را در شرایطی که پای شما صاف است، به سمت خود بکشید.

این وضعیت را برای ۱۵ تا ۳۰ ثانیه حفظ کرده و سپس ریلکس نمایید. این حرکت را ۳ بار تکرار کنید.

تمرین کشش ساق پا :

در حالت ایستاده در برابر یک دیوار ایستاده و دست های خود را در راستای چشم ها بر روی دیوار قرار دهید. پای آسیب دیده را پشت پای سالم قرار داده و پاشنه پای خود را بر روی زمین بگذارید.

پای دیگر خود را از محل زانو خم کنید. پای عقب خود را به آرامی به سمت داخل بچرخانید ( مشابه حالت پنجه کبوتری ).

به آرامی تا زمانی در راستای دیوار به پایین حرکت کنید که احساس کشیدگی در پشت ماهیچه ساق پای خود داشته باشید.

این حرکت را برای ۱۵ تا ۳۰ ثانیه حفظ کرده و سپس به محل اولیه باز گردید. این حرکت را ۳ بار تکرار کرده و چند بار در هر روز انجام دهید.

تمرین کشش ماهیچه نعلی در حالت ایستاده:

در برابر دیوار ایستاده و دست های خود را در راستای سینه بر روی دیوار قرار دهید. پای آسیب دیده خود را پشت پای دیگر قرار داده و پاشنه پای خود را بر روی زمین بگذارید.

پای دیگر خود را از محل زانو خم کنید. پای خود را به آرامی به سمت داخل بچرخانید ( مشابه حالت پنج کبوتری ).

زانوی پای عقب خود را به آرامی خم کرده و به سمت دیوار تا زمانی نزدیک شوید که احساس کشیدگی در ناحیه پایین ماهیچه ساق پای آسیب دیده داشته باشید.

این وضعیت کششی را برای ۱۵ تا ۳۰ ثانیه حفظ کنید و سپس به محل اولیه خود باز گردید. این حرکت را ۳ بار تکرار نمایید.

تمرین دامنه حرکتی مچ پا :

در حالت نشسته یا  خوابیده به پشت، قرار گرفته و پاهای خود را صاف کنید. ابتدا انگشتان پای آسیب دیده خود را به جلو و عقب حرکت دهید،

سپس انگشتان را به سمت پای دیگر نزدیک کرده و از آن دور کنید. در نهایت، بخش بالای پای خود را به صورت دایره ای حرکت دهید.

در هنگام انجام این تمرین فقط باید کف پا و مچ آن را حرکت داده و ساق پای خود را بی حرکت نگه دارید، این حرکت را ۱۰ بار در هر جهت تکرار کرده و در همه جهت ها انجام دهید.

تمرین مچ پا به عقب در حالت مقاومتی :

یک طرف بند کششی را به سر پای خود گره بسته و سمت دیگر آن را به در ببندید. در برابر در بنشینید و پای آسیب دیده خود را صاف کنید.

به مقداری از در دور شوید که بند پلاستیکی کشیده شود. در حالتی که پای شما صاف است، سر پای خود را به سمت بدن بکشید و کشیدگی بیشتری در بند ایجاد نمایید، به آرامی به موقعیت اولیه باز گردید. این حرکت را دو مرتبه برای ۱۵ بار تکرار نمایید.

تمرین خم کردن کف پا در حالت مقاومتی :

در حالت نشسته قرار گرفته و پای آسیب دیده خود را در جلوی بدن صاف کنید. یک بند پلاستیکی را اطراف بخش کروی پای خود ببندید و سر آن را با هر دو دست خود بگیرید.

به آرامی بخش کروی کف پای خود را به سمت انگشتان حرکت داده که کشیدگی در بند ایجاد شود.

به آرامی به موقعیت اولیه باز گردید. این حرکت را ۲ مرتبه برای ۱۵ بار تکرار نمایید.

طب فشاری چیست ؟

طب فشاری هنری است که در آن بوسیله ی فشار بر روی نقاط خاصی از بدن توسط انگشت شست یا وسیله ی ساده ی دیگری، بیماری را درمان می کند. شناسایی و تعیین محل این نقاط خاص حاصل میلیون بررسی و تحقیق دقیق است.

این مطالعات نشان می دهد که بیماری های شایع نقاط خاصی از بدن را دردناک می سازند که محل دقیق آنها کاملاً مشخص است اگر بر روی این نقاط فشار وارد آوریم، درد کاهش یافته و تسکین می یابد.

راه ها و روش های درمان مچ پا

درمان شکستگی مچ پا بستگی به نوع شکستگی دارد

در صورتی که در نتیجه شکستگی یک زخم باز بر روی بدن ایجاد شده باشد، روش درمان شکستگی مچ پا می بایست خون ریزی بیمار را کنترل کرده و از عفونت جلوگیری نماید.

در صورتی که استخوان شکسته کج شده باشد :

لازم است ابتدا استخوان آسیب دیده صاف شود. برای انجام این کار ابتدا به بیمار داروی آرام بخش داده می شود تا به این ترتیب صاف کردن استخوان برای بیمار کمتر دردناک باشد

گاهی اوقات باز گرداندن استخوان به محل صحیح نیازمند عمل جراحی است.

پزشک معالج ممکن است قوزک پا یا مچ پا را گچ گرفته یا از اسپلینت برای بی حرکت کردن آن در طول دوره درمان شکستگی مچ پا استفاده نماید. در این رابطه لازم است به نکات زیر توجه شود.

نکات مهم

در صورت گچ گرفتن پا یا مچ پا :

مطمئن شوید که گچ خیس نمی شود. به این منظور لازم است در هنگام حمام کردن گچ با پلاستیک پوشانده شود. در این زمان لازم است از خاراندن پوست اطراف گچ یا وارد کردن اجسام بین گچ و پوست خودداری نمایید. زیرا انجام این کار می تواند باعث ایجاد عفونت شود.

پزشک معالج می تواند با شما درباره مقدار وزن مجاز برای وارد کردن به ناحیه قوزک صحبت نماید. به این ترتیب می توان از چوب زیر بغل، واکر زانو، یا عصا مطابق نظر پزشک معالج برای کاهش فشار وارد شده به مچ پا استفاده کرد.

مدت زمان درمان :

با استفاده از فیزیوتراپی مچ پا ، بهبود شکستگی ایجاد شده در مچ پا به حدود ۶ تا ۹ هفته زمان نیاز دارد.

در طول این دوره و پس از بهبودی لازم است با متخصص فیزیوتراپی برای توان بخشی محل آسیب دیده ملاقات کرده و مهم است از تمرین های حرکتی مناسب برای کمک به تقویت مچ پا و انعطاف پذیری بیشتر آن استفاده شود.

فیزیوتراپی سورنا | شکل 7
فیزیوتراپی سورنا | شکل 2