لیزر درمانی یا لیزر تراپی

فیزیوتراپی سورنا | شکل 8

لیزر درمانی چیست؟

لیزر تراپی

لیزر درمانی انرژی الکترومغناطیس مادون قرمز است که بصورت فوتون وارد بدن می شود، دسته فوتون های نور در یک راستا و کنار هم باقی می مانند و همانند نور یک لامپ معمولی ازهم پراکنده نمی شوند.

تحقیقات اخیر نشان داده است وقتی بافت های بدن در مقابل تابش نور لیزر پرتوان قرار می گیرند تولید آنزیم معمولی سیتوکروم سی اکسید از افزایش می یابد.

آنزیم ATP

این آنزیم مسئول تولید ای تی پی در بدن است . مولکول ای تی پی انرژی شیمیایی در دسترس و مورد نیاز سلول های بدن است .

بنابراین با افزایش ظرفیت تولید ای تی پی و افزایش ذخایر ای تی پی در سلول انرژی سلول برای انجام فعالیت هایش افزایش پیدا می کند.

اثرات لیزر تراپی

اثرات لیزر درمانی و انواع لیزر درمانی :

کاهش درد ، کاهش التهاب ، کاهش بافت اسکار، افزایش متابولیسم سلولی ، بهبود فعالیت عروقی ، افزایش سرعت ترمیم معمولی این ها اثرات نوری – شیمیایی لیزرتراپی پرتوان محسوب میشود.

لیزر پرتوان و لیزر کم توان :

– دستگاه های لیزر کلاس 4 خروجی و قدرتی از0.5 وات به بالا دارند .که به آنها لیزر پرتوان گفته می شود.

لیزرهای کلاس2 و کلاس3 در طبقه بندی لیزرها به عنوان لیزرکم توان محسوب می شوند لیزرهای کم توان بدلیل قدرت کمتر خروجی ضعیف تر چگالی انرژی کمتری تولید می کنند.

خلاصه :

برای اینکه دوز درمانی مناسب را به بافت مصرف برسانند در مقایسه با لیزر پرتوان از توانایی کمتری برخوردارند.

همه توضیحات بالا به این معنی است که لیزرتراپی پرتوان می تواند به درمان بسیاری از مشکلات و اختلالات و بیماری ها کمک کند ؛ بخصوص هنگامی که در کنار سایر مداخلات اقدامات درمانی پزشکی و فیزیوتراپی قرار بگیرد .

موارد کاربرد لیزر درمانی :

مشکلات و اختلالاتی که لیزر درمانی میتواند در درمان آنها موثر باشد عبارتند از :

– آرتریت ، خارپاشنه ، التهاب فاشایی کف پا ، آرنج تنیس بازان ، آرنج گلف بازان ، پارگی تاندون های روتاتور کاف .

التهاب غلاف سینوویوم ، تاندون های اکستانسوری دست ، اختلالات تی ام جی ( مفصل فکی – گیجگاهی ) .

– فتق یا پارگی دیسک کمر ، تاندونیت ها ، شکستگی ، سائیدگی کشکک ، سندرم تونل کارپ (سی تی اس) .

– پارگی رباط ، سیاتیک ، دردگردن ، کمر درد ، دردپشت ، پیچ خوردگی کپسول مفصلی ، التهاب عصب ، آسیب عصب ، ترمیم پس از جراحی

جلسات لیزر درمانی

در زمان عمل لیزر تراپی ، ابزار دستی دستگاه لیزر در تماس با پوست شما قرار می‌گیرد تا انرژی آن به داخل بافت‌های بدن نفوذ کند.

در آنجا انرژی لیزر با چندین بیومولکول داخل سلولی ارتباط متقابل برقرار می‌کند و از طریق واکنش‌هایی، منجر به ترمیم و بازیابی عملکرد طبیعی سلول‌ها در محل آسیب‌دیدگی می‌‌شود.

خلاصه

لیزر باعث تقویت واکنش‌های ترمیمی که به صورت طبیعی توسط خود بدن انجام می‌گیرد و تسریع در سرعت این واکنش‌ها می‌شود.

به طور خلاصه می‌توان گفت که انرژی نور لیزر به انرژی بیومکانیکی تبدیل می‌شود و خواص درمانی او را به جا می‌گذارد.

به چند جلسه لیزر تراپی نیاز است ؟

تعداد جلسات لازم برای درمان هر بیمار می‌تواند تا حد زیادی متغیر باشد و کاملاً به نوع عارضه‌ای که بیمار از آن رنج می‌برد، بستگی دارد. اگر این عارضه حالت حاد داشته باشد.

ممکن است برای تسکین درد ناشی از آن حداقل به 1 تا 6 جلسه درمانی نیاز باشد. در صورتی که یک عارضه مزمن باشد، ممکن است به 10 تا 15 جلسه لیزر درمانی نیاز داشته باشید.

آیا لیزر تراپی روشی ایمن است ؟

لیزر تراپی در سراسر جهان به مدت بیش از 25 سال با موفقیت برای درمان عارضه‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است و هیچ گونه عوارض جانبی درازمدت یا برگشت‌ ناپذیری برای آن گزارش نشده است.

دستگاه لیزر تراپی

دستگاه‌های لیزر ما دارای تأییدیه FDA ( سازمان غذا و داروی ایالات متحده ) برای درمان سندرم تونل کارپل و سایر بیماری‌های مفصلی و عضلانی می‌باشد.

این دستگاه‌ها به طور موفقیت‌آمیزی برای درمان دردهای حاد و مزمن، جراحت‌ها، آسیب‌های ورزشی و بسیاری از عوارض دیگر مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

هزینه لیزر تراپی چقدر است ؟

هزینه‌های این نوع درمان تقریباً برابر با هزینه درمان‌های دستی و کایروپرکتیک می‌باشد.

فیزیوتراپی سورنا | شکل 4
فیزیوتراپی سورنا | شکل 8

تشک طبی خوشخواب تشک طبی خوشخواب کاملا طبی است و فاقد فنر می باشد. اگر مشکلات کمر و ستون فقرات و … د

فیزیوتراپی سورنا | شکل 13